Werken startpagina's voor hoge posities in de zoekresultaten?
Geplaatst op 06-12-2021
Categorie: Computer en internet
Het is een waarheid als een koe. Websites met een hoge positie in de zoekresultaten krijgen de meeste (gratis) bezoekers. Daarom is voor veel websites deze hoge positie zo belangrijk. De eigenaar van een website kan verschillende dingen doen om een hoge positie in de zoekresultaten te bereiken. Het maken van startpaginas is daar een van. Startpaginas zijn echter niets meer dan link directories, uitermate geschikt voor een divers link profiel, eenvoudig in grote getallen te maken, maar helaas ook met een beperkte linkvalue.
Alvorens dieper in te gaan op de werking van startpaginas en directories is het belangrijk de fundamentele eigenschappen en beweegredenen van een zoekmachine te doorgronden. Zoekmachines zijn eigenlijk vindmachines. Om een zoekopdracht uit te zetten hoeft men slechts een internet verbinding en smartphone of computer hebben. Vrijwel ieder dilemma kan in mum van tijd besproken worden en zoekopdrachten over bijna ieder onderwerp krijgen direct een antwoord. Is de response bevredigend, dan zal de gebruiker dezelfde zoekmachine de volgende keer weer gebruiken. Daarom wil de zoekmachine niets liever dan de beste informatie in de hoge posities plaatsen.
Website eigenaren die zich bezighouden met zoekmachine optimalisatie kunnen het beste eerst een match maken tussen de kennis die zij hebben en de exacte doelgroep die deze kennis kan gebruiken. Daarna zal deze kennis voor de ogen van de doelgroep moeten komen. Online werkt dit via ‘keywords’. Dit zijn de woorden die de doelgroep in de zoekmachine intoetst om zijn vragen beantwoordt te zien. De website eigenaar zal dan de juiste informatie beschikbaar moeten stellen waar de doelgroep echt iets aan heeft.
De volgende stap is dat de informatie een hoge positie in de zoekresultaten krijgt. Dit kan door via startpaginas te linken op deze manier, maar alleen startpaginas zijn vaak onvoldoende om een constante toppositie te garanderen. Een divers link profiel met naast startpagina links ook artikel links en andere vormen van branding is vaak noodzakelijk. Vanzelfsprekend kan een hoge positie bereikt worden in de zoekresultaten wanneer de concurrentie op een bepaald zoekwoord zeer gering is. Daarom kan men vaak zeggen dat startpaginas goed zijn voor indexering van een pagina en de diversiteit van het linkprofiel maar dat artikel links toch wel een stuk waardevoller zijn.